Socialt

Nationalt videns- og kompetencecenter for tidlig indsats og familieforskning 

- Små børns mentale sundhed skal styrkes gennem systematisk opsporing og ensartede indsatser i hele landet.

Fakta

Tidlig opsporing og viden skal styrke mental sundhed hos små børn gennem landsdækkende, systematiske indsatser i samarbejde med landets førende forskningsmiljø.

  • Projektnavn Nationalt videns- og kompetencecenter for tidlig indsats og familieforskning 
  • Partnere Københavns Universitet – Institut for Psykologi, kommuner i hele landet, TrygFonden, Novo Nordisk Fonden
  • Bevilling 12,5 mio. kr.
  • Periode 2024 - 2028
Læs mere

16 % af 0-9-årige børn oplever betydelige mentale helbredsproblemer 

Et stigende antal børn og unge mistrives. Mental sundhed grundlægges i de tidlige år, og ubehandlede psykiske udfordringer og belastninger i den tidlige barndom påvirker individets livslange udvikling og livskvalitet. Det betyder, at tidlig opsporing af mistrivsel og effektive forebyggende indsatser i førskolealderen er afgørende for at fremme mental sundhed hos børn og unge. Tidlig mistrivsel og mentale problemer kan både skyldes medfødte vanskeligheder hos barnet og/eller utilstrækkelige ressourcer og evner i omsorgsmiljøet, men det påvirker barnets livslange udvikling og livskvalitet i form af nedsatte muligheder for uddannelse, familiedannelse, venskaber og øget risiko for social marginalisering. En ny rapport fra Vidensråd for Forebyggelse viser, at mindst 16% af 0-9-årige børn i Danmark oplever betydelige mentale helbredsproblemer og 8% har mindst én psykiatrisk diagnose, når de fylder 9 år. 

Landsdækkende kvalitetssikring og tidlig opsporing 

Ole Kirk’s Fond har sammen med en række andre fonde støttet oprettelsen af et nationalt videns- og kompetencecenter for tidlig indsats og familieforskning på Københavns Universitet. Området har behov for en langsigtet og landsdækkende indsats, der systematisk og vidensbaseret har fokus på at fremme lighed i mental sundhed for alle børn og deres familier – uanset hvor i landet de bor. Projektet skal fremme mental sundhed hos 0-5-årige børn og deres familier ved at implementere en landsdækkende, kvalitetssikret tidlig opsporing af social tilbagetrækning hos små børn gennem den evidensbaserede ADBB-metode samt ved at udvikle og udbrede effektive interventioner. ADBB-metoden er en evidensbaseret observationsmetode, der anvendes til systematisk opsporing af social tilbagetrækning hos børn i alderen 2-24 måneder.  

Alt for mange børn udvikler mentale helbredsproblemer allerede i de første leveår. Når problemerne ikke bliver opdaget og mødt i tide, risikerer børnene at få en svær start på livet med konsekvenser langt ind i voksenlivet. I Ole Kirk’s Fond ser vi det som et fælles samfundsansvar at sikre, at alle børn – uanset hvor de bor – får den nødvendige støtte i tide. Derfor støtter vi etableringen af et nationalt videns- og kompetencecenter, der skal sikre en landsdækkende indsats af høj kvalitet for de mindste børn og deres familier.

Line Rasmussen, projektchef for det sociale område i Ole Kirk’s Fond.

Alt for mange børn udvikler mentale helbredsproblemer allerede i de første leveår. Når problemerne ikke bliver opdaget og mødt i tide, risikerer børnene at få en svær start på livet med konsekvenser langt ind i voksenlivet. I Ole Kirk’s Fond ser vi det som et fælles samfundsansvar at sikre, at alle børn – uanset hvor de bor – får den nødvendige støtte i tide. Derfor støtter vi etableringen af et nationalt videns- og kompetencecenter, der skal sikre en landsdækkende indsats af høj kvalitet for de mindste børn og deres familier.

Line Rasmussen, projektchef for det sociale område i Ole Kirk’s Fond.

Samarbejdspartner 

Institut for Psykologi under Københavns Universitet er Danmarks største psykologiske forsknings- og uddannelsesinstitution. Instituttet har ca. 1.400 studerende og ca. 120 ansatte bestående af fastansatte forskere, postdocs, ph.d.-studerende og administrative medarbejdere. Instituttet bidrager til international forskning og udbyder højere uddannelse fra BA- til ph.d.-niveau foruden en række kortere uddannelsesforløb.