Trygge fællesskaber giver børn mod, glæde og selvværd
Trygge, inkluderende fællesskaber er afgørende for børns sociale trivsel, glæde, leg og dannelse. De erfaringer, børn får med fællesskaber og relationer i dagtilbud og i skolen, tager de med videre i livet. Er oplevelserne positive, bidrager de til børnenes selvværd og mod på at træde ind i nye fællesskaber – i fritiden, personlige relationer og – senere hen – uddannelse og arbejdslivet. Er de ubehagelige, kan de føre t il negative følelser, mistillid til omgivelserne og ensomhed. I utrygge fællesskaber har mobning større risiko for at opstå.
Fællesskaber er dynamiske og under konstant forandring. De er påvirket af kultur og normer, af fagpersoner, ledelse og forældre, af medier og børns individuelle og fælles historie. Alle faktorer, som konstant udvikles og forandres. Det betyder, at gode fællesskaber kan blive dårlige, men heldigvis også at usunde fællesskaber kan blive gode. Derfor er det vigtigt at arbejde målrettet og kontinuerligt med at skabe trygge og inkluderende børnefællesskaber i dagtilbud og skole – fra børnene er helt små. Det gør vi i Fri for Mobberi.