Kulturelt

Unge stemmer formidler Fattiggårdens skæbner

- Når anbragte unge bruger deres stemmer til at forandre museumsformidlingen.

Fakta

Unge med anbringelsesbaggrund medskaber ny museumsformidling, hvor personlige erfaringer bringes i spil og fortidens historier får nyt liv gennem nutidens stemmer.

  • Projektnavn Unge stemmer formidler Fattiggårdens skæbner
  • Modtager Danmarks Forsorgsmuseum
  • Bevilling 100.000 kr.
  • Periode 2024
Læs mere

Nutidens stemmer møder fortidens historier 

Hvordan opleves det at være anbragt uden for hjemmet – og hvordan kan de erfaringer blive en del af vores fælles historie? På Danmarks Forsorgsmuseum har et nyt og nyskabende projekt sat netop disse spørgsmål i spil. I tæt samarbejde med anbragte børn og unge fra Ringe Kost- og Realskole samt frivillige fra De Anbragtes Vilkår udvikler museet en række formidlingstiltag, der sætter nutidens stemmer i dialog med fortidens skæbner. 

Unge med anbringelsesbaggrund får en stemme i historien 

Målgruppen er unge i alderen 12-25 år, der har været anbragt. En gruppe, der ofte befinder sig i sårbare positioner og sjældent bliver inviteret med ind i museernes formidling. Ved at arbejde med historiske fortællinger fra Fattiggården og samtidig inddrage deres egne livserfaringer har de unge bidraget til nye former for formidling. 

Unge som medskabere  

Formålet med projektet er at skabe et meningsfuldt rum, hvor anbragte børn og unge oplever at have en stemme – og at deres stemmer faktisk bliver lyttet til. Gennem samskabende formidling får de unge mulighed for at bruge deres egne erfaringer til at forstå og formidle historien om Fattiggården og forsorgens mennesker. Flere af de unge fortæller, at de har fået nye perspektiver på sig selv og deres historie. De oplever at være blevet lyttet til og taget alvorligt – ikke som case, men som medskabere. For museet har projektet åbnet nye veje til at engagere unge, som ellers sjældent besøger kulturinstitutioner, og der er allerede tegn på øget besøgstal blandt både unge og fagprofessionelle. 

At tale om min historie har faktisk gjort mig eftertænksom, fordi jeg tror de fleste folk kender til deres historie – og så alligevel ikke. Jeg tror, at hvis man snakker om sin historie, kan det give én et mere komplet billede af, hvem man faktisk er.

Elev, Ringe Kost- og Realskole

At tale om min historie har faktisk gjort mig eftertænksom, fordi jeg tror de fleste folk kender til deres historie – og så alligevel ikke. Jeg tror, at hvis man snakker om sin historie, kan det give én et mere komplet billede af, hvem man faktisk er.

Elev, Ringe Kost- og Realskole

Samarbejde på tværs giver stærkere formidling 

Udover det tætte partnerskab med Ringe Kost- og Realskole og De Anbragtes Vilkår har museet også inddraget unge fra Svendborgs Ungepanel og historiestuderende fra SDU. De unge har været med hele vejen – fra idéudvikling til produktion af podcasts, film, kunstværker, rundvisninger og interaktive udstillinger.

Projektet er tillige støttet af Lauritzen Fonden og Trygfonden.