Mindst hvert sjette barn i Danmark mellem 0-10 år oplever psykiske problemer og det gælder især for de børn, der vokser op i udsatte og belastede familier.
Der er derfor et stort behov for systematiske indsatser i kommunerne, der kan opdage og tage hånd om de børn, som enten har psykiske problemer eller er i fare for at udvikle dem – og her får det nye videns- og kompetencecenter en central rolle.
Forebyggelse og tidlig opsporing
Etableringen af Nationalt Videns- og Kompetencecenter for Tidlig Indsats og Familieforskning skal omsætte ny forskning til landsdækkende indsatser målrettet småbørn, deres familier og fagprofessionelle for at sikre særligt de små børns psykiske udvikling og trivsel.
For at få taget hånd om udsatte børn og familier er det vigtigt med forebyggelse og tidlig opsporing. Det er selvfølgelig mere skånsomt for det enkelte barn og familien, men også meget mere effektivt på det samfundsøkonomisk plan at få ydet den rette hjælp tidligt, inden en trivselsudfordring bliver for stor og kompleks. Her kommer det nye center til at spille en betydelig rolle.
— Line Rasmussen, projektchef for det sociale område i Ole Kirk’s Fond.
Vil omsætte ny viden til innovativ praksis
Centeret drives i samarbejde mellem Institut for Psykologi og Statens Institut for Folkesundhed ved SDU og skal være et såkaldt “Centre of Excellence”, det vil sige førende inden for den internationale forskning på området. I det nye center bliver det centralt at udvikle og iværksætte forebyggende indsatser i kommunerne, der gør det muligt at sætte tidligt ind.
Konkret vil centret fremme psykisk sundhed hos de 0-5-årige ved at:
- Udvikle, evaluere og implementere redskaber til tidlig opsporing af mistrivsel
- Udvikle, evaluere og implementere mentalt sundhedsfremmende og forebyggende indsatser
- Bidrage til kapacitetsopbygningen på området
- Formidle evidensbaseret viden og bidrage til udvikling af politikker
Indsatserne skal ske i samarbejde med kommuner, fagprofessionelle og andre aktører og forskningsmiljøer. Men en hjørnesten bliver samarbejdet med faggrupper som sundhedsplejersker og pædagoger, der møder børnene i deres egne miljøer, og kommunernes pædagogisk-psykologiske rådgivninger.